Tradycyjne banki muszą inwestować, aby się rozwijać

 

Według raportu World Retail Banking Raport, opracowanego przez Capgemini nowoczesna bankowość będzie się wkrótce opierała na szybkim wdrażaniu i podejmowaniu ryzyka biznesowego, a także na upraszczaniu i automatyzacji procesów wewnętrznych. Oznacza to, że banki, by dalej rozwijać swoją ofertę i usprawniać działalność muszą inwestować w najnowsze rozwiązania IT, w tym również w chmurę obliczeniową. Istotny wpływ na wyzwania stojące przed bankami mają potrzeby klientów, którzy oczekują coraz sprawniejszego dostępu do usług finansowych.

Wyścig w branży finansowej trwa – banki nieustannie czują oddech na swoich plecach ze strony sektora fintech, w efekcie czego muszą dbać o ciągły rozwój i inwestować w najnowsze rozwiązania technologiczne. Organizacje, takie jak PayPal czy Revolut walczą z bankami o pozycję lidera rynku, wykorzystując nowe technologie  i oferując klientom produkty dopasowane do ich potrzeb – mówi Robert Czarniewski, CFO w Polcom.

Tradycyjne banki muszą także konkurować z neobankami, nieposiadającymi placówek fizycznych, których popularność ciągle wzrasta. Według badania EY 2021 NextWave Global Consumer Banking Survey już 27 proc. konsumentów na świecie korzysta z ich usług. To wzrost o 4 pkt. proc. w porównaniu do roku 2020. Ponadto, dla 40 proc. osób poniżej 34 roku życia neobanki i fintechy stanowią główną instytucję finansową.

Konkurencja napędza inwestycje

– Z uwagi na rosnącą konkurencję banki tradycyjne prowadzą szereg działań, w tym liczne inwestycje w zakresie rozwiązań IT. Gartner przewiduje, że wyniosą one ponad 652 mld USD do końca 2023 r. i będą wzrastać o 8,1 proc. rok do roku  – komentuje Robert Czarniewski.

Aby zdobyć nowych klientów i utrzymać przy sobie obecnych, tradycyjne banki muszą sprostać wymaganiom konsumentów, którzy oczekują zapewnienia dostępności usług przez całą dobę, stabilności i niezawodności aplikacji mobilnych oraz bankowości internetowej. Nie da się tego osiągnąć bez niezwodnej infrastruktury IT, która wymaga ciągłego monitorowania parametrów technicznych i sukcesywnej modernizacji. W Stanach Zjednoczonych, tylko 19 proc. konsumentów preferuje korzystanie z oddziałów bankowych. Dla połowy klientów niezawodna aplikacja mobilna jest równie ważna, co bezpieczeństwo danych – wynika z najnowszego raportu GFT Banking Disruption Index. Co więcej, polscy konsumenci cenią sobie możliwości, jakie dają open banking i aplikacje mobilne. Dodatkowe funkcjonalności takie jak płatności za parking czy przejazdy na autostradach cieszą się bardzo dużą popularnością.

Dlatego też, aby zyskać elastyczność oraz wysoką wydajność instytucje finansowe coraz chętniej przenoszą swoje systemy do chmury obliczeniowej. To już nie tylko aplikacje i systemy frontendowe, ale również kluczowe oprogramowanie bankowe. Migracja do chmury pozwala na przyspieszenie procesów operacyjnych, zwiększenie konkurencyjności oraz wpływa na optymalizację kosztów związanych z IT – Bank of America dzięki przeniesieniu infrastruktury do chmury zaoszczędził 2 mld USD.

Wg raportu Deloitte „Digital Banking Maturity 2022” stopień cyfryzacji polskiego sektora finansowego przekracza średnią światową. Aż sześć krajowych banków znalazło się w grupie 30 cyfrowych liderów, wyznaczających kierunki digitalizacji w bankowości. Transformacja cyfrowa rodzimej gospodarki to droga do wzrostu. McKinsey & Company oszacowało w 2022 roku, że wdrożenie rozwiązań chmurowych na szeroką skalę może przynieść polskiej gospodarce 121 mld złotych zysku.

Bezpieczeństwo danych

Możliwość szybkiego przełączenia kluczowych środowisk IT do zapasowego centrum danych w przypadku wystąpienia zagrożeń, takich jak katastrofy naturalne czy ataki hakerskie, zyskuje na popularności wśród instytucji bankowych. Dla przykładu, konflikt zbrojny w Ukrainie wymusił konieczność zmiany modeli biznesowych w zakresie zachowania ciągłości działania najistotniejszych systemów i aplikacji w lokalnych firmach i instytucjach – także tych reprezentujących sektor finansowy, na których spoczywa obowiązek ochrony danych i zapewnienia im należytego bezpieczeństwa. UKRSIBBANK BNP Paribas Group  uruchomił swoje zapasowe centrum danych w mniej niż 3 miesiące.– UKRSIBBANK posiada serwerownie w Kijowie – na którym skupiła się rosyjska ofensywa, stąd też podjęliśmy decyzję o przeniesieniu naszych centrów danych do innego kraju – wskazuje Serhii Zagorulko, Dyrektor IT w UKRSIBBANK BNP Paribas Group. – Nie byłoby to możliwe, gdyby nie elastyczność, którą oferuje cloud computing. Dzięki rozwiązaniu Disaster Recovery dane klientów banku są w pełni zabezpieczone – podkreśla Stanisław Borkowski dyrektor pionu bezpieczeństwa i jakości w Polcom.

Ataki hakerskie stają się codziennością – w 2022 roku ich częstotliwość oscylowała w granicy ponad 1100 tygodniowo, a jedną z najczęściej atakowanych branż jest sektor finansowy – 22 proc. ataków ransomware dotyka właśnie instytucji finansowych.

Cyberbezpieczeństwo powinno być traktowane priorytetowo przez instytucje finansowe, przetwarzające dane wrażliwe swoich klientów. Wraz z popularnością rozwiązań cloud computing oraz publikacją unijnych i krajowych dyrektyw, Urząd Komisji Nadzoru Finansowego już w 2020 roku wydał komunikat dotyczący zasad przetwarzania danych w chmurze.

Suwerenność danych jest kluczowa. Dane wrażliwe – finansowe, medyczne, dane objęte RODO – powinny być odpowiednio szyfrowane, przechowywane i przetwarzane w centrach danych podlegających polskiemu i unijnemu prawodawstwu. Dostawcy usług chmurowych podlegają rygorystycznym wymaganiom oraz certyfikacjom, które stanowią gwarancję najwyższego poziomu bezpieczeństwa. – przekonuje Stanisław Borkowski.

Możliwości dla sektora finansowego

Chmura wspomaga również rozwój innych procesów technologicznych takich jak big data czy machine learning. Dane zbierane przez banki, dotyczące zachowania klientów, wykonywanych transakcji mogą posłużyć do stworzenia hiperspersonalizowanych ofert, które doceniane są przez coraz większy odsetek klientów.

 Współczesny klient wymaga wysoce zindywidualizowanego podejścia, produktów dostosowanych do jego własnych potrzeb. Odpowiednia analiza danych w połączeniu z nowymi technologiami może w tym pomóc – podkreśla Robert Czarniewski.

Również obsługa klienta coraz częściej odbywa się przy pomocy chatbotów i wirtualnych asystentów, którzy potrzebują natychmiastowego i szerokiego dostępu do danych gromadzonych przez instytucje finansowe. Natomiast ciągłe monitorowanie infrastruktury IT i baz danych za pomocą algorytmów AI, które wykorzystywane są w rozwiązaniach typu SOC – Security Operations Center – pozwala na wyłapanie podejrzanego ruchu , co skutecznie wpływa na zwiększenie dostępności kluczowych systemów i aplikacji bankowych.

Security Operation Center zapewnione przez zaufanego dostawcę usług chmurowych pozwala na szybkie reagowanie na cyberataki oraz skuteczne zapobieganie im. Zespół doświadczonych specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa całodobowo monitoruje infrastrukturę IT w celu wczesnego wykrywania incydentów bezpieczeństwa – mówi Stanisław Borkowski.